Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy po porodzie?

2020-02-24
Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy po porodzie?Wiele kobiet nie myśli o treningu mięśni dna miednicy po porodzie. Często z braku czasu oraz siły, a często dlatego, że po prostu nie wie, że ciąża i poród wpłynęły na funkcjonowanie mięśni. Dno miednicy utrzymuje ciężar dziecka przez cały okres ciąży. Dodatkowo u kobiet, które urodziły siłami natury, krocze zostało rozszerzone podczas przejścia dziecka. Ten ogromny wysiłek wpływa na pracę mięśni, dlatego zadbanie o nie jest niemal obowiązkowym zadaniem po porodzie. 

PRZYGOTUJ SWOJE MIĘŚNIE DO CIĄŻY I PORODU

Warto jest trenować mięśnie Kegla już przed ciążą. Pomoże to przygotować mięśnie do wyzwania, jakim jest utrzymywanie przez kilka miesięcy ciężaru dziecka. Ważne jest również, aby nauczyć się rozluźniać dno miednicy podczas ciąży. Ułatwi to przejście dziecka przez kanał rodny oraz zapobiegnie osłabieniu pęcherza, co może spowodować późniejsze problemy z nietrzymaniem moczu.  

CO PO PORODZIE?

Najczęściej spotykanie jest rozpoczęcie terapii 6 tygodni  po porodzie. Przed tym czasem ogólnym zaleceniem jest, aby nie uprawiać sportów, które mogą powodować ucisk w jamie brzusznej lub wywierają duży nacisk na krocze (jogging, tenis, jazda konna itp.), a także unikać przenoszenia ciężkich ładunków. Jeśli jednak jesteś zainteresowana praktyką jogi poporodowej może ona być interesującym podejściem do ponownego połączenia się ze swoim ciałem. Sesje te mogą być również doskonałym przygotowaniem do rehabilitacji mięśni dna miednicy.

CO ŚWIADCZY O ZŁEJ PRACY MIĘŚNI DNA MIEDNICY

LEKKIE NIETRZYMANIE MOCZU

Kichnięcie, śmiech, lekki kaszel powoduje, że na Twojej bieliźnie pojawia się kilka kropel moczu? Są to pierwsze oznaki problemów z utrzymaniem moczu. Gdy zareagujesz już teraz, masz szansę na szybką poprawę. Wystarczy kilka spotkań z fizjoterapeutą połączonych z ćwiczeniami mięśni Kegla wykonanych przy użyciu dedykowanych do tego rozwiązań.

NAGLĄCE NIETRZYMANIE MOCZU

Coraz trudniej jest Ci powstrzymać chęć oddania moczu, a pobyt w każdym nowy miejscu rozpoczynasz od lokalizacji toalety? Oznacza to, że masz skłonność do występowania naglącego nietrzymania moczu. Bez obaw. W tym wypadku powinno pomóc kilka spotkać ze specjalistą oraz nauka prawidłowego napinania mięśni dna miednicy. Możesz wykonywać te ćwiczenia stojąc w korku, myjąc zęby czy oglądając ulubiony serial.

GRAWITACJA NARZĄDÓW RODNYCH

Masz uczucie ciężkości w dolnej części brzucha. Nie lekceważ tych objawów. Może być to pierwszy symptom wypadnięcia narządów rodnych lub odbytnicy. Ćwiczenia pozwolą na prawidłowe napinanie mięśni dna miednicy, co przede wszystkim pomoże uniknąć opadania narządów. Skonsultuj się z lekarzem i rozpocznij wykonywanie ćwiczeń. 

BRAK PRZYJEMNOŚCI LUB BÓL PODCZAS ZBLIŻENIA

Powrót do aktywności seksualnej po porodzie to często źródło stresu. Ćwicząc mięśnie dna miednicy odzyskasz kontrolę nad tą częścią ciała, a co za tym idzie wzrośnie Twoja pewność siebie. Dodatkowo wzmocnisz mięśnie dna miednicy, których osłabienie może zmniejszać odczucia podczas stosunku lub rozluźnisz zbyt napięte, które mogą być powodem pojawienie się bólu podczas zbliżenia. 


Jeżeli dotyczy Cię jeden z wymienionych wyżej problemów. Nie stresuj się. Umów się na spotkanie ze specjalistą: lekarzem, położną lub fizjoterapeutą, a następnie wybierz sposób rehabilitacji, który najbardziej Ci odpowiada: ćwiczenia samodzielne, elektrostymulacja, urządzenia z biofeedbackiem, ciężarki, trener mięśni dna miednicy. Wybór należy tylko i wyłącznie do Ciebie!

CZY POTRZEBUJĘ REHABILITACJI MIĘŚNI KEGLA PO CESARSKIM CIĘCIU?

Cięcie cesarskie nie zwalnia od wizyty u specjalisty. Mięśnie dna miednicy zostały osłabione ponieważ przez 9 miesięcy utrzymywały ciężar dziecka, dlatego bez względu na rodzaj porodu, wizyta kontrolna u położnej lub fizjoterapeuty jest Ci bardzo potrzebna. 



Pokaż więcej wpisów z Luty 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel